duminică, 22 ianuarie 2017

Fasole batuta, reinterpretata

In locul in care, sambata, erau adunati maratonisti din toata tara pentru una dintre cele mai frumoase curse montane din Romania (Maratonul Pietrei Craiului), a doua zi era o forfota de nedescris pentru ca se desfasura targul duminical din Zarnesti, la care vin fermieri locali si isi vand produsele. Nu puteam rata o asemenea ocazie de a mai cumpara cateva produse despre care stiam ca sunt mult mai "naturale" decat cele pe care le gasim in Bucuresti, prin supermarketuri.

"Incercati-o p-asta! E cea mai buna. O sa ajungeti acasa, o veti incerca si, cand mai veniti prin Zarnesti, sigur ma veti mai cauta. Am taraba in Piata din Centru." Tanarul negustor din fata noastra ne arata un saculet cu o fasole alba cu bob marunt, de dimensiuni mult mai mici decat bobul obisnuit de fasole alba. Vorbea asa, cu o pofta in voce si in priviri, incat ne-a convins sa cumparam vreo 2 kg din acea fasole, mai mult din curiozitate ca sa vedem cat de buna poate fi.

Zilele trecute mi-am adus aminte ca mai aveam niste fasole ramasa din cea pe care o cumparasem in acea zi de octombrie, din Zarnesti. Aceasta leguminoasa are marele avantaj ca, tinuta in conditii corespunzatoare, se poate pastra peste iarna ceea ce o face sa fie un aliment de sezon. "Testasem", deja, cea mai mare parte din cantitatea cumparata, sub forma de fasole scazuta, si va pot spune ca zarnesteanul avusese dreptate: avea o textura aparte si un gust deosebit. De aceasta data insa m-am gandit sa schimb retetea si sa prepar... clasica fasole batuta. Clasica dar... usor reinterpretata.

Cu o zi inainte fusesem pe la piata Obor si, ca de obicei, am trecut si pe la taraba cu mirodenii a "Grecoaicei" din Hala veche. Imi place sa trec pe acolo cand ajung prin piata pentru ca gasesc multe condimente interesante, seminte de tot felul ba chiar si ulei de masline facut in casa, prin presare la rece, adus de Grecoiaca direct de la ea de acasa. De aceasta data am cumparat, printre altele, niste fulgi de ceapa, fulgi de ardei iute si o combinatie de condimente pe care mi-a recomandat-o fiul Grecoaicei, denumita Biryani masala si care mirosea foarte bine.

Am pus fasolea la inmuiat peste noapte si a doua zi iar urmatoarea seara am fiert-o bine, asa cum se fierbe fasolea (in doua-trei "ape"). Am umplut apoi cam un bol de mixer cu urmatoarele ingrediente:
- fasole fiarta (cam 500 grame);
- 2 catei de usturoi, tocati;
- un fir de ulei de masline (poate fi si de floarea-soarelui);
- o lingurita rasa de condiment Biryani masala;
- sare (se pune dupa gust);
- fulgi de ceapa uscata;
- cativa fulgi de ardei, mai mult pentru decor.
Am mixat totul timp de 2-3 minute, pana ce toata compozitia a devenit o pasta omogena. Apoi am pus totul intr-un vas, dupa cum vedeti in poza, si am ornat cu un strat de fulgi de ceapa (in locul sosului clasic de ceapa prajita) si cativa fulgi de ardei.

Ceea ce a iesit, aminteste ca textura si ca aspect de fasolea batuta, insa combinatia de condimente folosite, precum si fulgii de ceapa, dau o cu totul alta aroma pastei de fasole, facand-o cu adevarat delicioasa. Bineinteles ca merge la fel de bine combinatia clasica de fasole batuta cu muraturi facute in casa.  Pot spune ca reteta a fost apreciata de toti ai casei si, ca dovada, au "stins-o" imediat.

In afara faptului ca fasolea batuta este un aliment de sezon, ea reprezinta un aliment foarte valoros din punct de vedere nutritiv, daca avem in vedere proprietatile fasolei. In primul rand este important de stiut ca fasolea este o foarte importanta sursa de fibre (solubile si insolubile). Este, de fapt, leguminoasa cu cel mai mare continut de fibre. In al doilea rand este, ca orice leguma, o importanta sursa de vitamine si minerale, in special de calciu (in cantitati mari), fosfor, potasiu, acid folic, magneziu si fier. In al treilea rand, este o foarte importanta sursa vegetala de proteine ceea ce o transforma intr-una dintre principalele alternative la carne pentru vegetarieni si nu numai. Asta inseamna ca ar trebui sa nu lipseasca mai ales din alimentatia vegetarienilor care fac sport, pentru a asigura aportul de proteine necesar refacerii musculare dupa efort dar nici din alimentatia copiilor aflati in faza de crestere. In concluzie, fasolea este un aliment hranitor si foarte sanatos, bun de consumat indiferent de sezon.

Va doresc pofta buna daca veti incerca aceasta reteta si astept si din partea voastra sugestii cu privire la modul de preparare a fasolei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu